- » امروز پنجشنبه، 1 آذر 1403
- » پایگاه گسترش آراء و اندیشههای امام خمینی رحمة الله علیه
- » تمامی کتابهای امام خمینی رحمة الله علیه به مرور در سایت قرار خواهد گرفت
پاسخ استفتاء
زمان: 28 بهمن 1362 / 14 جمادی الاول 1404
مکان: تهران، جماران
موضوع: نهی خرید و فروش تریاک و بیان مورد حکم «افساد فی الارض»
مخاطب: دادگاه عالی انقلاب اسلامی
مکان: تهران، جماران
موضوع: نهی خرید و فروش تریاک و بیان مورد حکم «افساد فی الارض»
مخاطب: دادگاه عالی انقلاب اسلامی
[شورای محترم عالی قضایی
مسئله زیر به جهت اختلاف نظر قضات دادگاه عالی، از شخص امام - مدظله العالی - پرسش و جواب گرفته شود:
تریاک که دارای منفعت عقلایی است و مصارف مشروعی نیز دارد، ولی از جانب دولت اسلامی خرید و فروش و هرگونه نقل و انتقال آن در کشور ممنوع اعلام شده. آیا خریدار و فروشنده، مالک عوض و معوّض میشوند، و نهی دولت اسلامی فقط جنبه تحریمی دارد و فساد معامله را همراه ندارد، یا آنکه این نهی موجب فساد هم میشود، که در این صورت فروشنده مالک عوض نشده و حاکم طبق احکام «مقبوض به عقد فاسد» عمل کند، و گاهی به جهت مجهول بودن مالک ثمن آن را استرداد نماید؟
و همچنین در قاچاق تریاک که فی الجمله دارای منافع مشروع است درچه حدّی «افساد فی الارض» بر آن صدق میکند؟
- 28/11/62 - دادگاه عالی انقلاب اسلامی]
2- فساد در صورتی است که مواد مخدّره پخش شود بطوری که موجب ابتلاء بسیاری شود، یا به قصد این عمل یا با علم به این اثر.
مسئله زیر به جهت اختلاف نظر قضات دادگاه عالی، از شخص امام - مدظله العالی - پرسش و جواب گرفته شود:
تریاک که دارای منفعت عقلایی است و مصارف مشروعی نیز دارد، ولی از جانب دولت اسلامی خرید و فروش و هرگونه نقل و انتقال آن در کشور ممنوع اعلام شده. آیا خریدار و فروشنده، مالک عوض و معوّض میشوند، و نهی دولت اسلامی فقط جنبه تحریمی دارد و فساد معامله را همراه ندارد، یا آنکه این نهی موجب فساد هم میشود، که در این صورت فروشنده مالک عوض نشده و حاکم طبق احکام «مقبوض به عقد فاسد» عمل کند، و گاهی به جهت مجهول بودن مالک ثمن آن را استرداد نماید؟
و همچنین در قاچاق تریاک که فی الجمله دارای منافع مشروع است درچه حدّی «افساد فی الارض» بر آن صدق میکند؟
- 28/11/62 - دادگاه عالی انقلاب اسلامی]
بسمه تعالی
1- تخلف از منع دولت نباید بشود، ولی حکم وضعی ندارد.2- فساد در صورتی است که مواد مخدّره پخش شود بطوری که موجب ابتلاء بسیاری شود، یا به قصد این عمل یا با علم به این اثر.
روح الله الموسوی الخمینی