- » امروز پنجشنبه، 1 آذر 1403
- » پایگاه گسترش آراء و اندیشههای امام خمینی رحمة الله علیه
- » تمامی کتابهای امام خمینی رحمة الله علیه به مرور در سایت قرار خواهد گرفت
صفحه 17
تدقيقى كه دارد از اين حديث شريف توجيه عجيبى فرموده. (۱) چنانچه توجيه مرحوم فيض (۲) -رحمه اللَّه- نيز بعيد از صواب است. (۳)
بالجمله، «اسم» عبارت است از نفس تجلّى فعلى كه به آن، همهدار تحقّق، متحقّق است؛ و اطلاق «اسم» بر امور عينيّه در لسان خدا و رسول و اهل بيت عصمت -عليهم السلام- بسيار است؛ چنانچه «اسماى حسنا» را فرمودند ما هستيم. (۴) و در ادعيه شريفه وَ بِاسْمِكَ الَّذى تَجَلَّيْتَ عَلى فُلان بسيار است. (۵)
و محتمل است كه بسم اللَّه در هر سوره متعلق به خود آن سوره باشد؛ مثلًا بسم اللَّه سوره مباركه «حمد» متعلق به حمد است؛ و اين مطابق ذوق عرفانى و مسلك اهل معرفت است؛ زيرا كه اشاره به آن است كه حمد حامدان و ثناى ثناجويان نيز به قيّوميّت اسم «اللَّه» است. بنا بر اين «تسميه» در مقدمه جميع اقوال و اعمال -كه يكى از مستحبّات شرعيه است- براى تذكّر آن است كه هر قول و عملى كه از انسان صادر مىشود به قيّوميّت اسم الهى است؛ زيرا كه جميع ذرّات وجودْ تعيّن «اسم اللَّه» و به اعتبارى
بالجمله، «اسم» عبارت است از نفس تجلّى فعلى كه به آن، همهدار تحقّق، متحقّق است؛ و اطلاق «اسم» بر امور عينيّه در لسان خدا و رسول و اهل بيت عصمت -عليهم السلام- بسيار است؛ چنانچه «اسماى حسنا» را فرمودند ما هستيم. (۴) و در ادعيه شريفه وَ بِاسْمِكَ الَّذى تَجَلَّيْتَ عَلى فُلان بسيار است. (۵)
و محتمل است كه بسم اللَّه در هر سوره متعلق به خود آن سوره باشد؛ مثلًا بسم اللَّه سوره مباركه «حمد» متعلق به حمد است؛ و اين مطابق ذوق عرفانى و مسلك اهل معرفت است؛ زيرا كه اشاره به آن است كه حمد حامدان و ثناى ثناجويان نيز به قيّوميّت اسم «اللَّه» است. بنا بر اين «تسميه» در مقدمه جميع اقوال و اعمال -كه يكى از مستحبّات شرعيه است- براى تذكّر آن است كه هر قول و عملى كه از انسان صادر مىشود به قيّوميّت اسم الهى است؛ زيرا كه جميع ذرّات وجودْ تعيّن «اسم اللَّه» و به اعتبارى
(۱)- مرآة العقول؛ ج ۲، ص ۱۹؛ الوافى؛ ج ۱، ص ۴۵۷.
(۲)- محمد محسن بن الشاه مرتضى (متوفى ۱۰۹۱ ه. ق.) مشهور به «فيض كاشانى» محدّث، فقيه، عارف و حكيم قرن يازده هجرى است. وى شاگرد شيخ بهائى، مولى محمد صالح، سيد هاشم بحرانى و صدر المتألّهين مىباشد. تأثير افكار صدرا در آثار فيض آشكار است.
علّامه مجلسى، سيد نعمت اللَّه جزايرى، قاضى سعيد قمى و فرزندش از او استفاده كردهاند، حدود نود اثر به او نسبت مىدهند، برخى از آنها عبارت است از: تفسير صافى، وافى در حديث، المحجّة البيضاءِ فى تهذيب الاحياء، شافى، علم اليقين، الحقايق، كلمات مكنونه، الاصول الاصليه.
(۳)- الوافى؛ ج ۱، «ابواب معرفة صفاته سبحانه و اسمائه»، «باب صفاته الفعل»، ص ۴۵۷، بيان حديث ۴.
(۴)- عَنْ أبى عَبدِ اللَّه -عليه السلام: ... نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى ...؛ اصول كافى؛ ج ۱: كتاب التوحيد؛ «باب النوادر»، ص ۱۴۳، ح ۴.
(۵)- براى نمونه مصباح المتهجّد؛ ص ۳۷۶ (از دعاى سمات).
(۲)- محمد محسن بن الشاه مرتضى (متوفى ۱۰۹۱ ه. ق.) مشهور به «فيض كاشانى» محدّث، فقيه، عارف و حكيم قرن يازده هجرى است. وى شاگرد شيخ بهائى، مولى محمد صالح، سيد هاشم بحرانى و صدر المتألّهين مىباشد. تأثير افكار صدرا در آثار فيض آشكار است.
علّامه مجلسى، سيد نعمت اللَّه جزايرى، قاضى سعيد قمى و فرزندش از او استفاده كردهاند، حدود نود اثر به او نسبت مىدهند، برخى از آنها عبارت است از: تفسير صافى، وافى در حديث، المحجّة البيضاءِ فى تهذيب الاحياء، شافى، علم اليقين، الحقايق، كلمات مكنونه، الاصول الاصليه.
(۳)- الوافى؛ ج ۱، «ابواب معرفة صفاته سبحانه و اسمائه»، «باب صفاته الفعل»، ص ۴۵۷، بيان حديث ۴.
(۴)- عَنْ أبى عَبدِ اللَّه -عليه السلام: ... نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى ...؛ اصول كافى؛ ج ۱: كتاب التوحيد؛ «باب النوادر»، ص ۱۴۳، ح ۴.
(۵)- براى نمونه مصباح المتهجّد؛ ص ۳۷۶ (از دعاى سمات).