- » امروز پنجشنبه، 1 آذر 1403
- » پایگاه گسترش آراء و اندیشههای امام خمینی رحمة الله علیه
- » تمامی کتابهای امام خمینی رحمة الله علیه به مرور در سایت قرار خواهد گرفت
به درد نمیخورد. این برای این است که اسلام را نشناختهاند. نه شما حق دارید که بگویید که این معانی معرفت و این - عرض میکنم - که معارف الهیه، اینها دیگر چی است. این هم برای این است که اگر یک همچنین چیزی بگویید شما هم مثل آنها هستید؛ نه هم حق دارند اینها - هر دو دسته - بگویند که آن حرفهایی که اینها میزنند که باید- عرض میکنم که - رفع ظلم بشود و عدالت بسط پیدا کند، شما میتوانید تخطئه کنید. آن هم باید باشد. همه هست. محصور نیست اسلام به اینها. اسلام انسانی میسازد عدالتخواه و عدالت پرور، صاحب اخلاق کریمه، صاحب معارف الهیه؛ که وقتی که از اینجا رخت بربست و وارد شد در یک عالم دیگری، به صورت انسان باشد، آدم باشد.
آنهایی که آن طرف را میبینند و این طرف را نمیبینند ناقصند - اهدنا الصّراط المستقیم، غیرالمغضوبِ علیهم، غیرِ ضالین. در یک روایتی هست - من نمیدانم وارد است یا نه - هست؛ میگویند، نقل میکنند که قضیه مغضوب علیهم - به حَسَب قول مفسرین - عبارت از یهود است و ضالین عبارت از نصارا. در یک روایتی نقل میکنند - من نمیتوانم تصدیق کنم، من نقل میکنم از آنهایی که نقل کردهاند - که رسول الله - مثلاً - فرموده است:کانَ اخی موسی عَیْنُهُ الیُمْنی عَمْیاء و اخی عیسی عَیْنُهُ الیُسْری عَمْیاء، وَ انا ذُوالعَیْنَیْنِ (1) آنهایی که میخواهند تأویل کنند، میگویند چون تورات بیشتر توجه به مادیات و امور سیاسی و دنیوی داشته است - یهود هم که میبینید دو دستی چسبیدهاند و دارند میخورند دنیا را و باز هم بسشان نیست، امریکا هم آنها دارند میخورند، ایران هم الآن آنها دارند [میخورند] باز هم بسشان نیست، همه جا و همه را میخواهند - و در کتاب حضرت عیسی [علیه السلام] توجه به معنویات و روحانیت بیشتر بوده است؛ از این جهت «عین یُسرا» یش که عبارت از طرف طبیعتش است عَمْیاء بوده است - البته من نمیتوانم بگویم
آنهایی که آن طرف را میبینند و این طرف را نمیبینند ناقصند - اهدنا الصّراط المستقیم، غیرالمغضوبِ علیهم، غیرِ ضالین. در یک روایتی هست - من نمیدانم وارد است یا نه - هست؛ میگویند، نقل میکنند که قضیه مغضوب علیهم - به حَسَب قول مفسرین - عبارت از یهود است و ضالین عبارت از نصارا. در یک روایتی نقل میکنند - من نمیتوانم تصدیق کنم، من نقل میکنم از آنهایی که نقل کردهاند - که رسول الله - مثلاً - فرموده است:کانَ اخی موسی عَیْنُهُ الیُمْنی عَمْیاء و اخی عیسی عَیْنُهُ الیُسْری عَمْیاء، وَ انا ذُوالعَیْنَیْنِ (1) آنهایی که میخواهند تأویل کنند، میگویند چون تورات بیشتر توجه به مادیات و امور سیاسی و دنیوی داشته است - یهود هم که میبینید دو دستی چسبیدهاند و دارند میخورند دنیا را و باز هم بسشان نیست، امریکا هم آنها دارند میخورند، ایران هم الآن آنها دارند [میخورند] باز هم بسشان نیست، همه جا و همه را میخواهند - و در کتاب حضرت عیسی [علیه السلام] توجه به معنویات و روحانیت بیشتر بوده است؛ از این جهت «عین یُسرا» یش که عبارت از طرف طبیعتش است عَمْیاء بوده است - البته من نمیتوانم بگویم