- » امروز شنبه، 3 آذر 1403
- » پایگاه گسترش آراء و اندیشههای امام خمینی رحمة الله علیه
- » تمامی کتابهای امام خمینی رحمة الله علیه به مرور در سایت قرار خواهد گرفت
صفحه 106
كه غيبت ادامُ كِلابِ النّارِ (۱) است؛ كسى كه غيبت بكند، كلبهاى آتش او را مىبلعند- نه بلعيدنى كه موجود بشود و تمام بشود، (۲) بلعيدنى كه او هست و مىبلعندش، آنجا هم كه مىرود مىبلعندش- اگر آدم باورش بيايد غيبت نمىكند. اينكه ما خداى ناخواسته يك وقت غيبت مىكنيم براى اين [است] كه آنجا را باورمان نيامده است.
آدمى كه باورش بيايد كه تمام كارهايى كه در اينجا انجام مىدهد در آن عالم يك صورتى دارد، اگر خوب است صورت خوب، و اگر بد است صورت بد، حساب در كار هست (۳) -حالا تفصيل قضيه لزومى ندارد- اما اين معنا كه هر كارى حساب دارد؛ اگر چنانچه غيبت بكند، آنجا محاسبه هست، جهنم هست، اگر اذيت كند مؤمنين را، جهنم است آنجا، و اگر خيرات و مبرّات داشته باشد، بهشت است در آنجا، كسى كه باورش آمده باشد اين را [عمل هم مىكند.] نه اينكه همان كتاب خوانده باشد و عقلش ادراك كرده باشد؛ بين ادراك عقلى و باور نفسانى و قلبى خيلى فاصله هست.
بسيارى وقتها انسان عقلًا يك چيزى را ادراك مىكند، لكن چون باورش نيامده، تبعيت نمىكند؛ آن وقتى كه باورش بيايد، تبعيت مىكند.
آدمى كه باورش بيايد كه تمام كارهايى كه در اينجا انجام مىدهد در آن عالم يك صورتى دارد، اگر خوب است صورت خوب، و اگر بد است صورت بد، حساب در كار هست (۳) -حالا تفصيل قضيه لزومى ندارد- اما اين معنا كه هر كارى حساب دارد؛ اگر چنانچه غيبت بكند، آنجا محاسبه هست، جهنم هست، اگر اذيت كند مؤمنين را، جهنم است آنجا، و اگر خيرات و مبرّات داشته باشد، بهشت است در آنجا، كسى كه باورش آمده باشد اين را [عمل هم مىكند.] نه اينكه همان كتاب خوانده باشد و عقلش ادراك كرده باشد؛ بين ادراك عقلى و باور نفسانى و قلبى خيلى فاصله هست.
بسيارى وقتها انسان عقلًا يك چيزى را ادراك مىكند، لكن چون باورش نيامده، تبعيت نمىكند؛ آن وقتى كه باورش بيايد، تبعيت مىكند.
(۱)- على -عليه السلام- در ضمن مواعظ خود به نوف بكالى مىفرمايد: إجْتَنِبِ الْغَيْبَةَ فَإنَّها إِدامُ كِلابِ النّارِ؛ از غيبت دورى كن؛ زيرا كه آن نانخورش سگهاى آتش است؛ وسائل الشيعة؛ ج ۸: ابواب احكام العشرة؛ باب ۱۵۲، ص ۵۹۹، ح ۱۳؛ و خمينى، روح اللَّه؛ شرح چهل حديث؛ ح ۱۹.
(۲)- يعنى يك بار بلعيدن انجام نمىپذيرد و پايان كند، بلكه دائماً بلعيدن تكرار مىشود.
(۳)- اشاره به مسأله تجسّم اعمال و صفات و ملكات انسانى است كه در عوالم برزخ و قيامت بروز مىكند. براى اطّلاع بيشتر صدر المتألّهين؛ شواهد الربوبية؛« الشاهد الثالث»، «الاشراق السابق»، ص ۳۲۹؛ خمينى، روح اللَّه؛ شرح چهل حديث؛ شرح احاديث ۱، ۴، ۷، ۱۹، ۲۷.
(۲)- يعنى يك بار بلعيدن انجام نمىپذيرد و پايان كند، بلكه دائماً بلعيدن تكرار مىشود.
(۳)- اشاره به مسأله تجسّم اعمال و صفات و ملكات انسانى است كه در عوالم برزخ و قيامت بروز مىكند. براى اطّلاع بيشتر صدر المتألّهين؛ شواهد الربوبية؛« الشاهد الثالث»، «الاشراق السابق»، ص ۳۲۹؛ خمينى، روح اللَّه؛ شرح چهل حديث؛ شرح احاديث ۱، ۴، ۷، ۱۹، ۲۷.